آینده کریپتوها در گرو نتیجه انتخابات آمریکا

فعالان بازار کریپتوکارنسی چشم انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. تغییر موضع کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صنعت کریپتوکارنسی، موضوع جالبی است که از دید کارشناسان به نوعی آینده این صنعت را رقم خواهد زد.

به گزارش صدای بورس به نقل از بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو، سال‌ها قبل ضمن مخالفت با گسترش بازار رمزارزها گفته بود که کریپتوها نوعی کلاهبرداری هستند. او امروز به شدت از کریپتوها حمایت می‌کند و حتی پروژه رمزارز ویژه خود را راه‌اندازی کرده است. در مقابل، کامالا هریس کاندیدای دموکرات‌ها که پیشتر موضع‌گیری صریحی درباره صنعت کریپتوکارنسی نداشت، به تازگی وعده داده که در صورت پیروزی از رشد فناوری هوش مصنوعی و صنعت کریپتوکارنسی حمایت خواهد کرد.

صنعت پرابهام

در چنین شرایطی، یک مقام ارشد نهاد ناظر مالی آمریکا گفت که صنعت کریپتوکارنسی پر از کلاهبرداری و افراد شرور است. گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) افزود: در سراسر جهان مردمی که وارد بازار رمزارزها شده‌اند، سرمایه‌هایشان را از دست داده‌اند. علت این اتفاق آن است که شرکت‌های کریپتویی حاضر نیستند از قوانین و مقررات SEC پیروی کنند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های فعال در این صنعت میلیون‌ها دلار برای فعالیت‌های سیاسی اهدا کرده‌اند. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا بر نتیجه انتخابات ماه نوامبر آمریکا تاثیر بگذارند. آنها امیدوارند که با انتخاب گزینه مناسب، در آینده قوانین مطلوبی برای صنعت کریپتو تصویب شود.

علاوه بر رقابت دونالد ترامپ و کامالا هریس برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری، تمامی ۴۳۵ کاندیدای حوزه‌های انتخاباتی در مجلس نمایندگان برای انتخاب دوباره تلاش خواهند کرد. همچنین ۳۳ نفر برای تصاحب یکی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رقابت خواهند کرد.

چنین به نظر می‌رسد که آینده صنعت کریپتوکارنسی، به عنوان یکی از فناوری‌های پرهیاهو و پربحث، موضوعی است که خط جداکننده‌ای بین دونالد ترامپ و خروجی دولت بایدن کشیده است. به عنوان مثال، ترامپ در تلاش برای جلب نظر فعالان صنعت کریپتو وعده داد که آمریکا را به پایتخت کریپتوکارنسی جهان تبدیل خواهد کرد. او همچنین از برنامه خود برای ایجاد ذخیره ملی بیت‌کوین مشابه ذخیره طلای دولت آمریکا خبر داد. ترامپ چندی قبل کسب‌وکار کریپتویی خود با نام «ورلد لیبرتی فایننشال» را راه‌اندازی کرد و گفت: به نظرم کریپتو یکی از آن کارهایی است که باید به آن بپردازیم. این سخنان نشان دهنده تغییر کامل دیدگاه ترامپ نسبت به صنعت کریپتوکارنسی است. او ۳ سال قبل بیت‌کوین را نوعی کلاهبرداری و تهدیدی برای دلار آمریکا معرفی کرده بود.

بحران‌های کریپتویی

اشتیاق جدید ترامپ به کریپتوها در تقابل آشکار با سیاست‌های دولت بایدن است. در زمان این دولت، بزرگترین ورشکستگی یک شرکت کریپتویی طی سال‌های اخیر اتفاق افتاد. در ماه مارس، سم بنکمن فراید، بنیانگذار و رئیس صرافی FTX به دلیل کلاهبرداری به ۲۵ سال زندان محکوم شد. بر اساس اعلام دادگاه، او میلیاردها دلار از پول مشتریان خود در سراسر جهان را دزدیده بود. در ماه آوریل هم چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس (بزرگترین صرافی کریپتویی جهان) به ۴ ماه زندان و شرکتش به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار محکوم شد. او اعتراف کرد که به جنایتکاران، سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان، تروریست‌ها و پولشویان اجازه داده تا از پلتفرم این شرکت برای امور مالی استفاده کنند. در حال حاضر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پرونده دیگری علیه بایننس به دادگاه ارائه کرده که شامل ۴۶ مورد نقض قوانین و مقررات مالی است.

رئیس SEC در این باره گفت: این حوزه‌ای است که تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است. فعالان این حوزه می‌گویند، از آنجا که ما دارایی‌های کریپتویی خود را در یک دفتر حسابداری جدید ثبت می‌کنیم، بنابراین نیازی به پیروی از قوانین کمیسیون نداریم. او تاکید کرد، قوانین SEC شرکت‌های خواستار پذیرش در بورس‌ها را به ارائه اطلاعات خاص ملزم می‌کند تا از منافع سرمایه‌گذاران حمایت کند. این قوانین به سال ۱۹۳۴ و پس از رکود بزرگ اقتصادی سال ۱۹۲۹ بازمی‌گردد. گنسلر افزود: صنعت کریپتوکارنسی تنها بخش کوچکی از بازارهای سرمایه آمریکا و جهان را تشکیل می‌دهد اما با وجود کوچکی قادر است اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارهای سرمایه را نابود کند.

در حالی که هواداران بازار کریپتو معتقدند این صنعت راه سریع، ارزان و امنی برای انتقال پول به شمار می‌رود، پژوهش جدید بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نشان می‌دهد تعداد آمریکایی‌هایی که از این روش برای انتقال پول استفاده می‌کنند، از ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

پیروی اروپا

سرکوب کریپتوکارنسی‌ها در آمریکا به اروپا نیز سرایت کرده است. در ماه آوریل، اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را تصویب کرد تا ریسک استفاده جنایتکاران از کریپتوها را کاهش دهد. با این حال، دیگر بازیگران بزرگ فعالیت خاصی در این زمینه نداشته‌اند. به عنوان مثال، اقتصادهای بزرگ عضو گروه ۲۰ از استانداردهای ضعیفی برای کریپتوها استفاده می‌کنند.

نکته مهم این است که کاندیدای دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری، معاون اول دولت بایدن است. هریس تا پیش از این موضع‌گیری روشنی نسبت به صنعت کریپتو نداشته است. با این حال، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات به نظر می‌رسد که او هم تلاش می‌کند تا نظر رای‌دهندگان فعال در بازار کریپتو را جلب کند. یکی از مشاوران هریس گفته بود، او از سیاست‌هایی که متضمن تداوم رشد فناوری‌های نوظهور همچون کریپتوکارنسی است، حمایت می‌کند. نشست‌های اخیر تیم هریس با مدیران صنعت کریپتوکارنسی جهت ایجاد اعتماد را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

کامالا هریس در سخنرانی جدید خود در نیویورک وعده داد که در صورت پیروزی از افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع کریپتوکارنسی و هوش مصنوعی حمایت خواهد کرد. او که در برنامه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انتخابات سخن می‌گفت، افزود: من قصد دارم کارگران، بنیانگذاران کسب‌وکارهای کوچک، افراد نوآور و شرکت‌های بزرگ را گردهم آورم تا همه در سرمایه‌گذاری برای آینده آمریکا مشارکت داشته باشند. ما در حالی که از منافع مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم، به رشد و تقویت فناوری‌های نوآورانه همچون هوش مصنوعی و دارایی های دیجیتال کمک خواهیم کرد.

کارشناسان می‌گویند: آنگونه که فعالیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نشان می‌دهد، صنعت کریپتوکارنسی به بازیگر مهمی در این انتخابات تبدیل شده است. در حال حاضر، مدیران و سرمایه‌گذاران صنعت کریپتوکارنسی که از مدت‌ها قبل آماده جنگ با موانع مقرراتی دولت بایدن شده‌اند، به دنبال آشکار شدن اثرات کمک‌های مالی بزرگ خود به کاندیداهای هر دو حزب سیاسی هستند.

کد خبر 504612

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =